måndag 26 oktober 2009

Värdelöst eller viktigt vetande?


Tänk vad mycket man blev itryckt i grundskolan, förutom allt det som (så här med facit i hand) verkligen var bra med skolan och det som vi lärde oss, så ingick också en drös med faktiskt rent och skärt värdelöst vetande, som man många gånger funderade på om man nånsin skulle få använding av, och det har visat sig (också så här med facit i hand) att det fick man inte heller.
Därför kan jag bli sjukt irriterad över att jag idag som vuxen för 5 minuter sedan lärde mig att dessa djur lever vilt i Sverige.
Mufflonfår
Hört talas om dem någon gång? Och att de lever vilt här i Sverige?
Text saxat från Den fria encyklopedin:
"I Sverige är mufflon infört och hålls sedan 1930-talet[2] dels i hägn, lever dels fritt på västkusten och i Vårdinge i Sörmland. Det bor ca 50 - 60 st på Dyrön. Mufflonfåren omfattas av 40 § jaktförordningen. Djur som infördes på öar sprider sig när de på vintern vandrar över isen"
Hade skolan inte kunnat tryckt in det med när dom ändå höll på? Va?

2 kommentarer:

  1. ja det här var en hel nyhet för mig med, fast... "dels i hägn" är ju inte liksom, riktigt infört, det finns krokodiler i hägn med i Sverige:)

    "lever dels fritt på västkusten"

    jasså, jag har då inte sett några? De måste mena öfvre Bohuslän eller ngt, eller kanske någon inhängnad i Göteborg:)

    SvaraRadera
  2. Fick ett mail från en kompis som tydligen sett dem vandra fritt i terrängen i just Vårdinge, där hon bor.
    Så de finns, de finns.

    SvaraRadera