måndag 18 januari 2010

Rum i vardagen

Idag borde jag ha tvättstuga. Och det får mig att tänka på varför offentliga tvättstugor nästan alltid är lika med oinspirerande miljö.
I huset där jag bodde tidigare var tvättstugaen verkligen creepy.
Läskiga vitvaror, lokalen urtrist och övhdt hemskt ful.
Det skulle ju egentligen kunna vara så enkelt, jag menar till att börja med fräscha nya, miljövänliga vitvaror (jag drar mig till minnes bl a trasig torktumlare, och ett enda torkskåp, som var på gränsen till sammanbrott det med, och ett torkrum där ingenting torkade om man inte hade med sig egen fläkt)...
Varför kan inte en offentlig tvättstuga inrymma en bra "arbetsmiljö" med vettiga artiklar som gör det lätt och smidigt att hålla efter och rent (det fanns inte ens en ordentlig sop eller dammsugare därnere) och sedan tillsätta lite färg, shyssta golv, ja ni vet. Skulle ju gjort den tvättstugan så mycket mer attraktiv och framförallt mer funktionell. Värden satte iofs efter mycket om och men in en "ny" torktumlare, men den visade sig vara beyond all state av begagnat skick, och den samlade bl a allt kondensvatten i trumman, livsfarlig m a o.
I huset där jag bor nu inrymmer tvättstugan även fika/lunch/uppehållsrum, ja inte för oss som bor i huset alltså, nej det är så att det pågår omfattande renovering i huset, och ja, de som jobbar med det behöver väl ha rast någonstans, gissar jag.
Äh,vid närmare eftertanke - jag skjuter upp planen på att ha tvättstugan till en annan dag. Ja, så får det bli.
Och ni? Allt väl, så här 18 dagar in på nya året?



Måndagskrönika för Driftig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar