måndag 23 november 2009

Shop til u drop

Julen står för dörren. En högtid som jag hyser tudelade känslor för.
Jag känner ett starkt förakt för kommersen kring denne högtid, alltför mycket handlar om konsumtion.
Vi är många föräldrar som försöker lära våra barn andra värderingar.
Men det räcker inte med ord. Vi måste omsätta våra ord i handling.
Då först blir det vi vill lära dem tydligt, och kanske framförallt trovärdigt.
Jag tycker om idén att handla överskott och secondhand eller att ge en hjälpande hand i form av en penninggåva till ett gott syfte (julklappstips! Kan bli bra presenter av sådant med).
Men jag kan inte bara gilla idén, jag måste agera. Och då är det som att hälften av alla de som pratar om att vi måste bry oss mer om det ena eller det andra, genast faller bort.
För plötsligt krävs ett engagemang, något som "tar min tid".
Och då väljer man hellre att ta ett steg tillbaka.
Man väljer bort att veta överhuvudtaget.
Man blundar. Och förnekar.
Det är så mycket lättare att bara driva med strömmen.
Det skrämmer mig. Att fast vi lever på 2000-talet, i en "modern och upplyst" tid, så väljer så många att inte agera eller ta ställning, av ren lathet, för att det är "för jobbigt" att ta till sig sanningen. Konsekvensen av detta "gömma huvet i sanden"-beteende blir tyvärr att det enda vi lär våra barn (i vår enträgna strävan att ge dem "goda" värderingar) är att lögnerna kan leva vidare.

Men jodå, i min familj lägger vi också ner ett visst pyssel inför julen, det gör vi. Men vi försöker, verkligen försöker att ta det lilla lugna med allt. Man kan ju liksom fördela gracerna av myspys och givandet av gåvor över hela året.
Kan jag tycka.


Måndagskrönika för Driftig

3 kommentarer:

  1. Efter förra julten som förstås var ganska julklappshysterisk till barnen, tänkte jag precis det du skriver här, att nästa gång så köper vi second-hand istället. Men det glömde jag bort och är glad att jag blev påmind av dig här och nu. Jag har ännu inte hunnit köpa en enda julklapp till barnen så nu vet jag vart jag ska gå! /Frida

    SvaraRadera
  2. Fint Frida. Många begagnade grejer är ju iaf nästan som nytt, gäller att finna på guldkornen :) Jag köpte ett Playstation 2, i orginalkartong på Tradera åt min son förra året, så gott som nytt, till mindre än halva priset mot i butik! Sonen blev lika glad för det. Jag tror det handlar om hur våra barn är uppfostrade, Vi som vuxna har ett ansvar där!Likaväl som att banka in i deras huvuden att det bara är nytt nytt nytt som gäller så kan vi påverka dem till att återanvända. Min son älskar secondhand/ begagnat, för han har fått lära sig att det INTE är synonymt med gammalt, utslitet och fult.
    Kram*/ Maggie

    SvaraRadera
  3. Och jag köpte julens första klapp i vintagebutiken Göstas koffert i helgen. Det kändes lyxigt att köpa något bevarat från förr.

    Maggie, vill du mejla dina decemberplaner till mig?

    SvaraRadera